W serii wpisów o inspiracjach postaramy się podpowiedzieć, gdzie szukać wnętrzarskich inspiracji i czym inspiruje się architekt wnętrz? Jednym ze źródeł inspiracji wnętrzarskich, szczególnie ważnych w Trykowska Studio, są scenografie filmowe. Przyjrzyjmy się więc, jakie są filmowe inspiracje we wnętrzach. Nikt z nas bowiem nie tworzy w próżni, a proces twórczy każdego człowieka polega na przetworzeniu tego, co ktoś już kiedyś wymyślił. Nie ma w tym ujmy, a wręcz należy opierać się na dobrych wzorcach.
„Diuna” Dennisa Villeneuve’a – inspiracja dla projektanta wnętrz
Filmy Dennisa Villeneuve „Diuna: część pierwsza” (2021 rok) i „Diuna: część druga” (2024 rok) to obrazy o dużej sile oddziaływania na płaszczyźnie wizualnej. Częścią tego dzieła jest scenografia, w tym wnętrza siedzib różnych grup ludzi na poszczególnych planetach. Głównym scenografem obu części „Diuny” jest Patrice Vermette, który za swoją pracę nad pierwszym filmem zdobył statuetkę Oscara.
I tutaj od razu dodamy, że także reżyser filmu, Dennis Villeneuve, miał swoją muzę. Inspiracją dla reżyseria „Diuny” były rysunki Wojciecha Siudmaka. Ten mieszkający w Paryżu polski malarz i rzeźbiarz uważany jest za czołowego twórcę realizmu fantastycznego. Od lat współpracuje z Domem Wydawniczym Rebis między innymi jako ilustrator wydawanych przez nich powieści autorstwa Phillipa K. Dicka oraz serii „Diuny”.
„Ten wielki artysta towarzyszy mi od chwili, gdy spojrzał na mnie niebieskimi oczyma jego człowiek pustyni” – Denis Villeneuve o Wojciechu Siudmaku w przedmowie do książki „Siudmak. Fantastyczne światy”
To właśnie prace Wojciecha Siudmaka, ilustrujące „Diunę”, zainspirowały Dennisa Villeneuve’a co do stylistyki jego filmów.
Różne miejsca, różne historie
Akcja filmów z serii „Diuna” rozgrywa się głównie na następujących planetach:
- Kaladan – planeta szlachetnego rodu Atrydów, bogata w morza i oceany, o umiarkowanym klimacie. Zdjęcia nagrywano w Norwegii.
- Arrakis/Diuna – tytułowa pustynna planeta, na której rozgrywa się większość akcji. Zdjęcia nagrywano w Jordanii i Zjednoczonych Emiratach Arabskich
- Giedi Prime – kolebka antagonisty Atrydów, rodu Harkonnenów. Wysoce uprzemysłowiona, niemal pozbawiona pierwotnego naturalnego środowiska; posiada czarne słońce.
- Kaitan – sceny ukazujące imperialne ogrody zostały nakręcone we Włoszech.
Każde z miejsc ukazanych w filmie różni się od siebie. Każde z nich jest ulokowane w konkretnych warunkach kulturowych, geograficznych i historycznych. Mają one za zadanie nie tylko zbudowanie tła do filmu, ale także opowiedzenie historii miejsca i osób, które reprezentują. Zupełnie jak rzeczywisty projekt wnętrz, czyż nie? Zobaczmy, jakie filmowe inspiracje we wnętrzach „Diuny” znajdziemy!
Filmowe inspiracje we wnętrzach różnych światów
Kaladan
Zarówno w książkach, jak w filmie Dennisa Villeneuve’a, Kaladan przedstawiony jest jako pełna wody planeta o umiarkowanym, może trochę chłodnym klimacie. Ujęcia planety kręcono w Norwegii i był to punkt odniesienia do budowania scenografii wnętrz zamku książąt.
Jakie znajdziemy tutaj wnętrzarskie inspiracje? Dwa dominujące materiały we wnętrzach to stare drewno i szary kamień. Przeważa oświetlenie naturalne, którego jednak nie ma wiele. Dodatkowo użyto źródeł rozproszonego ciepłego światła. Dekoracje są oszczędne, pojawiają się głównie jako ornamenty na meblach i panelach ściennych, jako wzór kraty w oknach oraz na nielicznych pamiątkach i przedmiotach dekoracyjnych. Drzewka bonsai zauważalne we wnętrzach, podkreślają stonowany charakter wnętrz.
Więcej japońskich inspiracji we wnętrzach znajdziecie na naszym blogu: https://www.trykowskastudio.pl/zielen-we-wnetrzach-w-stylu-japonskim/
Arrakis/Diuna
Na pustynnej planecie Arrakis są przede wszystkim dwa rodzaje wnętrz: pałac i siedziby mieszkańców pustyni. Filmowa inspiracja w pierwszej „Diunie” to przede wszystkim wnętrza monumentalnego pałacu. Dominuje żółtoszary kamień (prawdopodobnie piaskowiec), który jest najbardziej dostępnym materiałem budowlanym. Ze względu na nieludzko gorący i suchy klimat, otwory okienne są bardzo niewielkie, a we wnętrzu panuje sugerujący chłód mrok. Zastosowanie tylko jednego rodzaju kamienia we wnętrzach nie przekreśla dekoracyjności. Dla urozmaicenia, zastosowano różną fakturę wykończenia powierzchni: gładkie, wyraźnie chropowate, a także rzeźbione. W roli dodatków występują tkaniny takie jak dywany oraz meble, tu głównie w formie skrzyń.
Na stronie Filmowe-Szlaki.pl możecie znaleźć relację z wyprawy na Wadi Rum w Jordanii, gdzie powstało wiele zdjęć do „Diuny” i nie tylko: https://www.filmowe-szlaki.pl/2016/08/03/marsjanin-i-wadi-rum/
Giedi Prime
Główna planeta złowrogiego rodu Harkonnenów różni się znacznie od pozostałej. Przede wszystkim jest silnie uprzemysłowiona, a jej środowisko naturalne praktycznie nie istnieje. Wobec tego we wnętrzach nie ma żadnych naturalnych materiałów takich jak drewno, kamień, czy tkaniny. Podłogi i ściany wykończone są połyskującym ciemnym tworzywem o nieregularnej delikatnej strukturze. Kolorystyka jest monochromatyczna, utrzymana w czerniach, szarościach i bielach. Zastosowano kształty zaokrąglone i gładkie, które jednak bardziej niż z czymś organicznym, kojarzą się z tajemniczą maszynerią.
Kaitan
Ogrody i świetliste wnętrza ukazane jako część pałacu imperialnego na planecie Kaitan to autentyczne miejsce we Włoszech. Do nakręcenia części tych scen wykorzystano… modernistyczny grobowiec rodziny Brion w miasteczku Altivolte w północnych Włoszech, zaprojektowany przez architekta Carlo Scarpa. Twórca scenografii i dyrektor artystyczny „Diuny”, Patrice Vermette, w swojej twórczości niejednokrotnie odwoływał się do stylu Carlo Scarpy. Możliwość wykorzystania więc autentycznej realizacji włoskiego architekta byłaby ucieleśnieniem jego marzeń jako scenografa. Pozostawał tylko jeden problem – rodzina Brion, właściciele grobowca, nigdy dotąd nie zgadzali się na wykorzystanie rodzinnego mauzoleum przez filmowców. Szczęśliwy traf chciał, że jeden z członków rodziny jest miłośnikiem książkowej „Diuny” Franka Herberta i jednocześnie fanem ekranizacji w reżyserii Dennisa Villeneuve’a. W filmie Kaitan wyróżnia się kontemplacyjnym nastrojem, dość niespodziewanie, bo można było oczekiwać raczej blichtru imperialnego dworu. Trzeba jednak przyznać, że wykorzystane w filmie wnętrza pasują dobrze do stylistyki filmu, a jednocześnie opowiadają własną historię.
Zainspiruj się swoim ulubionym filmem!
Tworzenie scenografii filmowej i projektowanie wnętrz mają ze sobą wiele wspólnego. Jest to kreowanie otoczenia odpowiadającego użytkownikom i będącym tłem głównej narracji. Niezależnie, czy filmowej, życiowej prozy, czy też wartości brandu, jeśli to wnętrze komercyjne. Warto prześledzić filmowe inspiracje we wnętrzach pokazanych w kinie lub telewizji, niezależnie czy będzie to przeniesienie jeden do jeden wybranych rozwiązań, czy też sposób myślenia o samym procesie projektowania wnętrz.
Jeśli szukać filmowych inspiracji do swojego wnętrza, skontaktuj się z biurem projektowania wnętrz Trykowska Studio z Wrocławia: https://www.trykowskastudio.pl/services/wspolpraca/