Co to jest home staging i czy warto?

home staging wrocław

Co to jest home staging i skąd to się wzięło?

Amerykański zwrot home staging oznacza dosłownie „inscenizację domu”, a jego brytyjski odpowiednik property styling lub property presentation to „stylizowanie” lub „prezentacja nieruchomości”.

Na język polski można byłoby to przełożyć jako przygotowanie nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu. I tym właśnie jest: taką inscenizacją lub prezentacją mieszkania, domu, czy innego lokalu, by można było szybciej i na większą kwotę zawiązać transakcję. Jednocześnie home staging jest mniej czasochłonny i dużo tańszy niż remont lokalu.

Home staging wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, gdzie na początku lat 70. XX wieku Barbara Schwarz, właścicielka biura projektowania wnętrz, zajęła się takimi szybkimi metamorfozami. Zauważyła ona, że dużo łatwiej sprzedać nieruchomość, która jest uporządkowana i raczej zdepersonalizowana. Jednocześnie aby osiągnąć taki efekt, nie trzeba dużych nakładów kosztów ani czasu.

Od około dekady na polskim rynku nieruchomości funkcjonuje określenie home staging, a osoba wykonująca to zadanie to home stager. Najczęściej home stagingiem zajmują się w Polsce projektanci wnętrz, ale można także odbyć kurs ukierunkowany typowo na home staging. Coraz więcej inwestorów jest przekonanych, że home staging warto wykorzystać dla podniesienia wartości swojej nieruchomości. Klientami home stagerów zostają zarówno osoby prywatne, jak i agencje obracające nieruchomościami.

Co to jest home staging od Trykowska Studio Projektowanie wnętrz we Wrocławiu / Pexels

Podstawowe zasady przygotowania lokalu do prezentacji

Celem home stagingu jest podniesienie wartości sprzedawanej lub wynajmowanej nieruchomości w krótkim czasie i z niewielkim budżetem. Szacuje się, że koszt realizacji powinien wynosić 2% wartości sprzedaży lub rocznego czynszu najmu.

W jaki sposób działa home stager? Jest kilka punktów, zgodnie z którymi dąży się do uatrakcyjnienia nieruchomości:

  • Porządek i odgracenie przestrzeni – to zadziwiające, że po prostu sprzątając bałagan można wyróżnić nieruchomość. Usunięcie zbędnych przedmiotów, bibelotów i pamiątek da odczucie uporządkowania.
  • Naprawa usterek i odświeżenie pomieszczeń – cieknący kran, zacinająca się klamka i przepalona jedna z żarówek to oczywiście drobnostki przy zakupie mieszkania, ale o ile lepiej, gdy potencjalny klient nie musi o tym myśleć. Odmalowanie ścian, wymiana lub wypranie pokrycia kanapy to kolejne niskokosztowe działania, których podjęcie realnie wpływa na odbiór wnętrz. Daje też poczucie, że nieruchomość jest zadbana.
  • Przemeblowanie – zmiana ustawienia niektórych mebli, a także pozbycie się niepotrzebnych może poprawić odbiór przestrzeni. Czasem warto rozważyć wstawienie na przykład nowego stolika lub fotela w miejsce zużytych elementów.
  • Oświetlenie – niezależnie, czy sprzedaż przypada na okres listopadowej szarugi czy długich letnich dni, oświetlenie ma wielki wpływ na percepcję wnętrz. Home stagerzy wiedzą, że jasne główne oświetlenie uzupełnione dekoracyjnymi ciepłymi źródłami światła sprawi, że potencjalny klient będzie czuł się dobrze w danym lokalu. Przepalone żarówki, niedoświetlone wnętrza, mrugające LEDy – to wielkie „nie” w tej branży. Nie zapominaj o roli naturalnego światła, którego należy wpuścić możliwie dużo.
  • Depersonalizacja, neutralność – oprócz usunięcia rodzinnych pamiątek poprzednich lokatorów, przy odświeżaniu wnętrza należy wziąć pod uwagę neutralne barwy i wzory. Wnętrze pozbawione indywidualizmu może brzmieć zniechęcająco, ale w branży obrotu nieruchomościami jest dokładnie odwrotnie. Potencjalny nabywca łatwiej wyobrazi sobie siebie we wnętrzu, które stanowi neutralne tło niż w takim, które się narzuca i przytłacza.
  • Targetowanie, docelowy klient – na pierwszy rzut oka może to się kłócić z zasadą depersonalizacji. Jednak inaczej wygląda wnętrze dla młodej rodziny na rozwijającym się osiedlu, a inaczej dla singla szukającego apartamentu w sercu miasta. W przeciwieństwie do klasycznego projektowania wnętrz, gdzie wiemy dokładnie, kim jest nasz klient, w przypadku home stagingu określamy grupę docelową danej nieruchomości.
  • Dekoracje i dodatki – subtelne uzupełnienie wnętrza w dekoracje i dodatki, takie jak ceramika, szkło, tkaniny, czy grafika w ramie dodają przytulnego charakteru. Należy trzymać się zasady zachowania neutralnego stylu.
  • Dobre pierwsze wrażenie – home staging polega na wywarciu dobrego wrażenia, a to pierwsze można wywrzeć tylko raz. Zadbajmy już o samo wejście: świeżą wycieraczkę, miejsce na odwieszenie płaszcza. Wnętrze niech będzie wysprzątane i przewietrzone. Wskazane jest zastosowanie ładnego zapachu, z którym nie należy też przesadzić. Jeżeli w mieszkaniu panuje nieprzyjemny zapach, na przykład dymu papierosowego, warto zainwestować w ozonowanie wnętrz. Pamiętajmy, że zmysł powonienia należy do podstawowych i wysyła do mózgu świadome i nieuświadomione sygnały.

Home staging – czy warto zainwestować?

Według dostępnych w Internecie źródeł, inwestycja 2% wartości sprzedaży lub rocznego czynszu, podnosi wartość transakcji średnio o 10% i przyspiesza znalezienie kupca lub najemcy o 40%. Wygląda więc na to, że w home staging warto zainwestować.

Jak można się przekonać, na home staging składa się kilka elementów, o których należy pamiętać. Cała trudność polega na tym, że właścicielom nieruchomości często ciężko jest spojrzeć na lokal świeżym okiem. Jeżeli przygotowuje się do sprzedaży dom, w którym spędziło się jakiś kawał życia, może być niełatwo coś zmienić. Szczególnie, jeśli chodzi o depersonalizację, pozbycie się ulubionego, całkowicie wysłużonego fotela i połatanej narzuty. Trudno w takiej sytuacji o decyzyjność, więc proces się rozwleka. Samodzielny zakup dodatków to też ryzyko, że górę będzie brał gust właściciela. W najlepszym razie będzie to przepalanie budżetu, w najgorszym może mieć efekt zniechęcający potencjalnych nabywców.

Dlatego warto zdać się na fachowców i polecane biuro projektowania wnętrz lub agencję nieruchomości. Zapraszamy do współpracującej agencji Cygan Nieruchomości.

Jak wygląda home staging w Trykowska Studio?

Trykowska Studio oferuje usługę Home staging we Wrocławiu i terenie aglomeracji wrocławskiej stacjonarnie. Dostępne są także konsultacje w trybie zdalnym. Usługa dostępna jest dla osób, które chcą sprzedać lub wynająć swój lokal bez pośredników, a także dla biur i agentów nieruchomości na zasadzie współpracy.

  • Inwentaryzacja – na podstawie wizyty i dokumentacji fotograficznej przygotowywany jest raport ze stanu wnętrza
  • Plan zmian z wyceną – inwestor otrzymuje opis działań, które warto podjąć wraz z ich wyceną
  • Realizacja – inwestor otrzymuje dokumentację konsultacji i może sam podjąć się wprowadzenia zmian lub zdać się na polecaną ekipę wykonawców

Aby umówić spotkanie, zadzwoń lub napisz. Dane kontaktowe znajdziesz tutaj: https://www.trykowskastudio.pl/services/wspolpraca/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *